Mitä yhteistä on fyysisellä rakennuksella ja verkkosivustolla?

Talot palvelevat fyysistä elämää. Yritysten verkkosivustot palvelevat virtuaalista kokemusta. Molemmille suunnitellaan pohjapiirros, navigaatio, design ja sisällöt. Fyysisissä tiloissa on lisäksi luonnonvaloa. Mikä verkkosivustoilla olisi luonnonvalon paras vastine?

 
Vuosia sitten kävin Pennsylvaniassa Fallingwater-turistikohteessa. Se on arkkitehti Frank Lloyd Wrightin vuonna 1935 kauppiasperheen loma-asunnoksi piirtämä talo ja kuuluisa mm. siitä, että se on rakennettu vesiputouksen päälle.
Fallingwateria on käynyt ihailemassa viisi miljoonaa turistia, ja opastetulle kierrokselle minäkin päädyin. 

Kierroksella suunnattiin aulasta yläkertaan. Opas ohjeisti ryhmämme portaisiin ja jättäytyi itse jonon hännille. Ryhmä vaelsi eteenpäin, kunnes päätyi luontevaan pysähdyspaikkaan.

Opas kysyi: ”Huomasitteko, etten neuvonut teitä mihin suuntaan mistäkin kulmasta tulisi kääntyä? Te seurasitte luonnonvaloa.”

Ja se oli totta. Reitiltä olisi voinut kääntyä monessa kohtaa, mutta ryhmä seurasi luonnonvalon valaisemaa väylää.

Fallingwater on tietenkin fyysinen kiinteistö (’real estate’). Sittemmin olen ollut työni puolesta paljon tekemisissä yritysten verkkosivustojen kanssa (’digital estate’).

Fallingwaterissa koettu luonnonvalo-oivallus on jäänyt mieleeni, ja olen pohdiskellut fyysisten ja digitaalisten kiinteistöjen eroja ja yhtäläisyyksiä. Ja erityisesti sitä luonnonvalon digitaalista vastinetta.

Olisiko se sivukartta, valikot, navigaatio? No ei oikein, niillehän on aika lailla suorat vastineet olemassa. ’Sisältö’ on tuntunut oikealta suunnalta – koska content is king, right – mutta jokin siinäkin on vaivannut.

Fallingwaterissa arkkitehti näytti varanneen luonnonvalolle roolin ohjailla uteliaisuutta ja kokonaisvaltaista elämystä. Talohan oli loma-asunto keskellä metsää, ja sillä oli tehtävä: Irrottaa asukkaat hetkeksi Pittsburghin hälystä.

Yritysten verkkosivustoillakin on tehtävä paitsi tarjoilla (sinänsä tärkeitä) yksittäisiä tietoja, ennen kaikkea myydä yhtiön merkityksellisyyttä: luotettavia tuotteita ja palveluita, historiaa, hyvää työyhteisöä, vastuullista yrityskansalaisuutta ja pörssiyhtiöiden tapauksessa yhtiötä sijoituskohteena.

Olen päätynyt siihen, että sivustoilla luonnonvalon vastine eivät ole ’sisällöt’ sinänsä vaan niiden muodostama looginen ja kutsuva kokonaisuus, tarina. Tai kuten hienosti sanotaan, narratiivi.

Frank Lloyd Wrightin arkkitehtuuria pidetään taiteena. Ja onhan se totta, ettei luonnonvalo ihan sattumalta osu Fallingwaterissa juuri niihin kohtiin mihin osuu kulkijaa johdattelemaan. Samaan tapaan toimivan narratiivin luominen verkkosivustoilla on yhdenlainen taiteenlaji.

Ainakin yhdessä asiassa onnistumisen mittaaminen ja vertaaminen sekä fyysisissä että digitaalissa kiinteistöissä on helppoa: Kävijämäärät ja kävijäkokemus. Parhaat jäävät mieleen.